خلاصه بازار سه شنیه 1392/04/25
نوشته شده توسط : مجید زارعی

در بخش مالی قیمت اکثر نمادها کاهش یافته است. در گروه بیمه، نماد معاملاتی بیمه دانا پس از تشكيل جلسه هيات مديره مبني بر تصويب افزايش سرمايه و تعديل پيش بيني درآمد هر سهم سال 92 با افزایش 46 درصدی قیمت بازگشایی شده است. بیمه دانا پیش بینی سود هر سهم سال مالی 92 را با 34 درصد افزایش، 55 ریال اعلام کرده است. نماد بیمه سامان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در پایان معاملات امروز متوقف شده است.

قیمت سهام بانک تجارت و بانک سرمایه برای دومین روز متوالی افزایش یافته، استقبال سرمایه گذاران از این دو نماد آنها را با صف خرید مواجه کرده است. بانک سینا و بانک انصار با صف فروش به کار خود در بازار پایان داده اند. نماد معاملاتی بانک صادرات جهت برگزاري مجامع عمومي عادي ساليانه و عمومي فوق العاده متوقف شده است.

تمام شرکت های لیزینگی افت قیمت را تجربه کرده اند. لیزینگ ایران و لیزینگ رایان سایپا با صف فروش بسته شده اند.

سرمایه گذاری ملت، سرمایه گذاری پردیس و سرمایه گذاری صنعت و معدن با صف خرید مواجه شده اند. بیشتر پرتفوی سرمایه گذاری پردیس به بخش های محصولات شیمیایی، فلزات اساسی و استخراج کانه های فلزی اختصاص یافته است.

حق تقدم سرمایه گذاری مسکن شمال شرق و سخت آژند در گروه انبوه سازی با صف فروش مواجه شده اند. شرکت های سخت آژند و سرمایه گذاری توسعه آذربایجان که از شرکت های فعال در صنعت ساختمان به شمار می آیند صورت های مالی نه ماهه خود را منتشر کرده اند. بر این اساس سرمایه گذاری توسعه آذربایجان و سخت آژند پیش بینی سود هر سهم سال 92 خود را بدون تغییر به ترتیب 55 و 370 ریال اعلام کرده اند.

شاخص گروه محصولات شیمیایی برای پنجمین روز در هفت روز گذشته کاهش یافته است. بیشترین حجم معادلات گروه به ترتیب مربوط به تاپیکو، پلی اکریل و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی بوده که همگی کاهش قیمت داشته‌اند.

سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با کاهش 1.2 درصدی قیمت پایانی به 3٬662 ریال رسیده است. پلی اکریل ایران، تولید کننده نخ و الیاف پلی استر و الیاف اکریلیک، برای دومین بار در سه روز اخیر کاهش یافته و با صف فروش در آخرین معامله 1٬247 ریال قیمت خورده است. صنایع شیمیایی فارس سود هر سهم سال مالی منتهی به اسفند 92 را با 5.6 درصد افزایش 845 ریال پیش بینی نموده و با توجه به این تعدیل با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شده اما کشف قیمت نشده است. پتروشیمی امیر كبیر بعد از چهار روز کاهش، با 3.8 درصد افزایش به 5٬170 ریال رسیده و جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه متوقف گردیده است.

در بخش فلزات و کانی های فلزی، اکثر فولادی ها افزایش قیمت داشته اند. فولاد مبارکه اصفهان در محدوده قیمت 5000 مورد توجه سهامداران قرار گرفته است و با حجم معاملات قابل توجه، اندکی رشد داشته است و همچنین در پایان معاملات برای برگزاری مجمع عمومی عادی و فوق العاده بسته شده است. فولاد آلیاژی یزد پس از اصلاح قیمت، برای دومین روز افزایش را تجربه کرده است و به بیشینه تاریخی خود نزدیک شده است.

معدنی و صنعتی گل گهر پس از مجمع عمومی عادی سالیانه بازگشایی شده و 6.7 درصد کاهش یافته است. اما توسعه معادن و فلزات بیش از 10 برابر حجم میانگین 3 ماهه خود معامله شده، قیمت پایانی آن 3.7 درصد و آخرین معامله 1.3 درصد رشد داشته است. توسعه معادن روی بیش از 2 درصد کاهش یافته و در محدوده 11 درصد کمتر از بیشینه تاریخی خود قرار دارد.

در پی کاهش نرخ رشد اقتصادی چین، قیمت فلزات جهانی کاهش داشته اند اگرچه مس بخشی از کاهش دیروز خود را جبران کرده و به 6928 دلار رسیده است. آلومینیوم و روی به ترتیب با 2و 0.6 درصد کاهش به 1747 و 1845 دلار رسیده اند.

در میان سایر تولیدکنندگان مواد، سیمانی ها برای سومین روز کاهش داشته و روند اصلاحی خود را ادامه داده اند. قیمت عمده شرکت های سیمانی 5 تا 10 درصد پایین تر از بیشینه های خود معامله می شوند. سرامیک های صنعتی اردکان پس از 5 روز کاهش روند صعودی 2 ماهه خود را شکسته و پایین تر از میانگین 50 روزه خود قرار گرفته است. تولیدکنندگان کاشی و سرامیک افزایش قیمت داشته اند.

در بخش انرژی، تولیدکنندگان روغن‌های صنعتی افزایش قیمت داشته‌اند که از میان آن‌ها نفت بهران  با 4درصد بیشترین درصد افزایش را داشته است. سرمایه‌گذاری صنعت نفت پس از یک هفته افزایش، امروز با 2.5درصد کاهش به1491ریال رسیده است.

در بازارهای جهانی قیمت نفت تا 106دلار در هر بشکه  افزایش یافته و در بیشینه 14ماهه قرار دارد. خبرگزاری رویترز از کشته شدن هفت نفر در خشونت های شب گذشته مصر خبر داده است. همچنین به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، هم‌زمان با بالاگرفتن تنش ها در مصر، کویت در راستای حمایت از ارتش مصر دو نفت کش حامل نفت خام و سوخت دیزل به ارزش 200 میلیون دلار را به مصر فرستاده است. عربستان و امارات نیز پیشتر متعهد به اعطای کمک هشت میلیارد دلاری به مصر شده‌اند. 

گروه مواد دارویی تحت تاثیر انتشار گزارش های مالی در میانه بازار، معاملات پر نوسانی را پشت سر گذاشته و در نهایت شاخص گروه با رشد 1.4 درصد روبرو شده است. شرکت دارو پخش سود سال 92 را با تعدیل مثبت 87 درصد مبلغ 2651 ریال به ازای هر سهم اعلام کرده و در سه ماهه سال جاری 14 درصد از آن را پوشش داده است. البرز دارو نیز برآورد سود سال جاری را با 48 درصد افزایش مبلغ 1999 ریال اعلام کرده و در سه ماه نخست سال موفق به تحقق 20 درصد از این مقدار شده است. افزايش نرخ مصوب سازمان غذا و دارو عمده دلیل رشد سود آوری داروساز ها است. سرمایه گذاری البرز که در ابتدای معاملات با افت 4 درصدی مواجه شده بود، پس از انتشار این گزارش ها با افزایش قیمت روبرو شده و علی رغم افزایش چشم گیر حجم معاملات، با صف خرید به کار خود پایان داده است. گروه دارويی سبحان نیز با توجه به تعديل پيش بينی درآمد هر سهم، متوقف شده است.

در گروه محصولات مصرفی ضروری، قیمت تولید کنندگان مواد غذایی افزایش یافته و از سوی دیگر تولید کنندگان قندو شکر برای ششمین روز با افت قیمت مواجه شده اند. شرکت قند مرودشت سود سال مالی منتهی به پایان تیر 93 را مبلغ 2127 ریال اعلام کرده که نسبت به سال مالی قبل افت 27 درصدی را نشان میدهد. در این گروه به جز قند اصفهان که با صف خرید روبروست، قیمت آخرین معامله سایر شرکت ها بین 2.7 تا 4.8 درصد کاهش داشته است.

در پی افزایش قیمت سهام تولیدکنندگان روغن خوراکی و محصولات لبنی، شاخص گروه مواد غذایی 1.1 درصد افزایش یافته است. در سومین روز پس از بازگشایی صنعتی بهشهر و مارگارین، هر دو نماد با افزایش قیمت و صف خرید به کار خود پایان داده اند. از سوی دیگر لبنیات پاک، پگاه آذر بایجان و پگاه خراسان با صف های سنگین خرید روبرو هستند. با این حال هلدینگ توسعه صنایع بهشهر در چهارمین روز اصلاح قیمتی معاملات پرحجمی را تجربه کرده و افت 3.2 درصدی را ثبت کرده است.

در گروه محصولات مصرفی غیر ضروری تمامی خودروسازان و بیشتر قطعه سازان کاهش قیمت داشته‌اند و در غیاب درخشان تهران، پلاسکوکار تنها تولید کننده لاستیک و پلاستیک بوده که با رشد قیمت مواجه شده است.

شرکت پژو فرانسه کاهش صادرات به ایران را دلیل اصلی افت 11 درصدی فروش خارجی محصولات خود عنوان کرده است.انجمن خودروسازان اروپا هم اعلام کرده فروش خودرو در اروپا در ماه ژوئن، به علت افزایش نرخ بیکاری در کشورهای منطقه یورو، به کمترین میزان در 17 سال اخیر رسیده است.

آهنگری تراكتورسازی ایران و صنعتی بوتان با توجه به عدم كشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شده‌اند اما کشف قیمت نشده و در پایان معاملات آهنگری تراكتورسازی ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف شده است، همچنین گروه صنعتی بوتان طی اطلاعیه‌ی شفاف سازی اعلام نموده پیش بینی‌های جدید این شرکت در مقایسه با آخرین پیش بینی هیچگونه تغییری نداشته و رویداد خاصی که منجر به تعدیل پیش بینی یاد شده گردد، واقع نشده است.

سرمایه گذاری پارس توشه برای دهمین روز پیاپی با صف خرید بسته شده و در بیشینه تاریخی 2٬906 ریال قیمت خورده است، این نماد در پایان معاملات امروز جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه به منظور تصویب صورتهای مالی متوقف گردیده است.

پلاسکوکار با صف خرید و در بیشینه تاریخی 1٬502 ریال معامله شده اما قیمت پایانی‌اش بدون تغییر بوده است، این شرکت تولیدکننده قطعات پلیمری خودرو است و 99.45 درصد سهام آن متعلق به شرکت سایپا می‌باشد.

در بخش تکنولوژی اطلاعات همه نمادها به جز نماد شرکت داده پردازی ایران کاهش قیمت داشته‌اند. مداران با 4درصد افزایش به 4196ریال رسیده است. خدمات انفورماتیک در ادامه روند کاهشی یک هفته اخیر امروز با 2.9درصد کاهش به14412 ریال رسیده است.

در بخش صنعتی تراکتورسازی ایران و کمباین سازی ایران، دو شرکت سازنده ماشین های کشاورزی، بیشترین افزایش قیمت روزانه را داشته‌اند. تایرا پس از سه روز کاهش امروز با 4در صد افزایش به 3987 ریال رسیده است. شرکت‌های حمل ونقل زمینی کاهش قیمت داشته‌اند. حمل ونقل پتروشیمی در چهارمین روز کاهش با 3.3درصد کاهش به 1800ریال رسیده است.

در حمل ونقل دریایی خبرگزاری فارس به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گزارش داده است که این شرکت در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام نمونه نرخ‌های حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی در ماه آگوست 2013 میلادی (ماه آینده)، از عدم افزایش نرخ های حمل کانتینر توسط این شرکت خبر داده است.


 

جدول تغییرات

تغییرات در ساعت 12:00 نسبت به زمان مشابه روز کاری قبل:

گروه   روزانه %    
بیمه   2.2  
کاشی و سرامیک   2.1  
ماشین آلات   2.1  
دارویی   1.4  
دستگاه های برقی 1.4  
غذایی بجز قند   1.1  
فنی مهندسی   0.0 -  
فرآورده های نفتی   0.0 -  
فلزات اساسی   0.0 -  
حمل و نقل   -0.1  
کانی غیرفلزی   -0.3  
رایانه   -0.3  
شیمیایی   -0.4  
بانک   -0.5  
شاخص کل   -0.5  
سرمایه گذاری   -0.7  
انبوه سازی   -0.8  
محصولات فلزی   -0.9  
لاستیک   -1.0  
قند و شکر   -1.2  
سایر مالی (لیزینگ) -1.3  
مخابرات   -1.5  
سیمان   -1.6  
کانه های فلزی   -2.1  
خودرو   -2.4  
استخراج نفت   -3.3  



:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 478
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 تير 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: